Food truck under inflation 2022

wef45

Branchen for food truck ejere og restauration er generelt udfordret på mange måder. Råvarer-, benzin-, diesel- og en række andre omkostninger er ramt af den høje inflation, som vi har oplevet i året 2022. Food truck virksomheder tackler dette på forskellige måder, som inkluderer prisstigninger, ny opskriftsudvikling og forhandling med leverandører.

 

Prisstigningerne kan være med til at drive priserne op for slutbrugeren og det er selvfølgelig ikke noget, som hverken food truck virksomheder eller kunder ønsker. Et normalt inflationsniveau på cirka 2% er ikke noget, som hverken food truck eller kunder normalt lægger mærke til, men et niveau på omkring 10% er noget som er umuligt ikke at bemærke. Det er drevet primært af råvarepriser, dieselpriser og det generelle omkostningsniveau på faste omkostninger som f. eks. leje af opbevaringsplads og andet. Det er svært at gøre noget direkte ved dieselpriserne for en food truck, men prisen på råvarer er noget, som food truck ejere kan arbejde på.

Mange råvarer er steget i pris, men ikke alle og nogle råvarer ligger på et omkostningsniveau, som er lavere end andre. Mange såkaldte billige råvarer er ofte i dårligere kvalitet, hvis man blot leder efter billige substitutter til sine nuværende råvarer. Dog er det muligt at reducere sine omkostninger, hvis man tænker ud over blot at substitutere råvarer med billigere alternativere, men i stedet tænker på helt at redefinere, hvilke råvarer man bruger.

En food truck kan redefinere sit koncept og råvarer ved at se på efterspørgslen i markedet og udvikle opskrifter hertil. Hele fidusen eller den komplicerede del ved denne øvelse er at udvikle et koncept med tilhørende opskrifter, som ikke kræver meget omkostnings intensive råvarer.

Food truck koncepter vil altid overleve – dog er det nu svære end nogensinde at udvikle et koncept, som giver lov til at bevare en høj kvalitet samtidig med at kunderne får tilbud med priser, som er til at betale. Når inflationen er så høj, som den har været i 2022, så er det helt naturligt, at virksomheder og kunder skal tilpasse sig og at det kommer som et chok for begge parter til at starte med.