En restaurant er en oase for de besøgende gæster. Det er et sted hjemmefra, hvor man spiser et godt måltid mad alene eller sammen med nogen, man holder af. Mange restauranter lægger derfor omgivelser til alt fra dates til familiemiddage og arbejdsrelaterede møder. Derfor handler det om at appellere til alt fra den enlige person, der blot skal have god mad og til familien, der trænger til et afbræk fra den daglige rutine.
Du kan gøre din restaurant ekstra indbydende på flere forskellige måder, men langt hen ad vejen handler det om, hvilke kunder der typisk kommer i din restaurant. Valg af alt fra møbler til menu og pyntegenstande kommer an på, om det er voksne, børn eller teenagere, der kommer i restauranten, og det handler også om konteksten.
Skab hygge og en tryg atmosfære
Nærmest uanset hvem dine kunder er, så er en hyggelig og tryg atmosfære meget vigtig. Du kan skabe en hyggelig atmosfære i din restaurant ved at vælge den rette belysning. Den skal hverken være for skarp eller blød, og du bør nok også sørge for, at der ikke er nogle mørke kroge, som kan gøre folk utrygge.
Trygheden handler i høj grad om, at kunden kan betale på en tryg og sikker måde. Du kan eksempelvis sørge for, at de øvrige gæster, der kommer op for at betale, holder sig bag en diskretionslinje eller gør terrassen ekstra indbydende med en flot fliselægning.
Fokus på detaljen hjælper til en indbydende helhed
Mange detaljer bidrager til helheden, og selvom ethvert rum godt kan blive overpyntet, så kommer valget af detaljer an på den enkelte restaurantindehaver. Du kan dog tænke i, om der skal være et bestemt tema, eller om detaljerne skal afspejle din egen og/eller restaurantens personlighed og være en blanding af flere ting.
Detaljer kan nemt drukne i mængden, hvis der er mange tæt på hinanden, men du kan fremhæve visse detaljer, som f.eks. accepterede betalingsmidler ved at lade et skilt med informationer herom stå for sig selv.
Gør det nemt for kunden at vælge din restaurant
Din restaurants menukort er ofte en af de afgørende faktorer for, om potentielle kunder finder din restaurant indbydende. Din restaurant kan være nok så indbydende rent indretningsmæssigt, men hvis kunderne ikke kommer indenfor, fordi de ikke ved, hvilke retter de kan få på din restaurant, er det ærgerligt. Derfor handler det om at gøre det tydeligt, hvilke retter og drikkevarer, der serveres i restauranten.